Med seier fra Rally Sørland i bagasjen er det en optimistisk Ole Christian Veiby og kart-leser Jonas Andersson som reiser til Portugal for årets 7 VM-runde, og deres første VM-løp på grus med Polo’n. – Jeg gleder meg skikkelig, Rally Portugal blir nok ett bra rally!
Rally Portugal blir det første VM-løpet som kjøres på grus med Polo’n for Ole Christian. Men med ett par test-dager før løpet og seier på Rally Sørland, er Kongsvinger-gutten klar; – Har fått kjørt litt på grus, både litt test ogRally Sørland. NM-runden på Sørlandet var bra, der viste vi bra speed. Selv om underlaget der er ganske hardpakket, nesten som asfalt enkelte steder, så har vi fått testa ut grusoppsett. Seier er dessuten alltid godt for selvtilliten, vi er klare for å kjøre på grus!
Kun to ganger før har Ole Christian kjørt Rally Portugal, begge gangene som junior og i en tohjulstrekker. Både i 2015 og 2016 kjørte Ole Christian inn til femte-plass med en DS3 i JWRC klassen. – Selv om jeg ikke har fått kjørt løpet mer enn to ganger før, så har jeg vært der på gjennomkjøring, så føler at jeg kjenner prøvene ganske bra. Også er det bare nye prøver på fredag, og det er jo bra for oss at det er nytt for alle. Prøvene er ganske røffe, og de er nok ganske oppkjørte når vi kommer på andre gjennomkjøring, så det blir en balanse mellom å kjøre fort og ta vare på bil og dekk.
Etter tre kjørte VM-løp ligger Ole Christian på en tredjeplass sammenlagt i WRC2-klassen. Han ledet klassen totalt etter Rally Sverige, og med ett godt resultat i Portugal er ledelsen innen rekkevidde; – Vi går alltid for en plass på pallen, men det er ett stort start-felt i Portugal og mange gode sjåfører. Målet er allikevel topp 3, og gjerne seier, sånn at vi kan ta tilbake ledelsen sammenlagt i WRC2. Hele 23 biler står på start-lista i WRC2-klassen, hvor vi denne gang også finner nordmannen Henning Solberg.
Løpet starter med 3 helt nye fartsprøver som kjøres to ganger fredag. Dagen avsluttes imidlertid med en kort prøve på rallycross-banen Lousada, som er kjent fra før. Både lørdag og søndag kjøres på kjente veier, og løpet avsluttes med den berømte Fafe Power Stage, kjent for utallige tilskuere og ett heftig hopp.
WRC2 vs WRC2PRO info
Klassen WRC2PRO er for fabrikksteam, og det kåres en egen vinner i klassen. WRC2 er for de som ikke kjører for ett team, og det kåres også her en egen vinner. I begge klassene kjøres det med R5 biler. Det konkurreres under samme regler, bortsett fra på asfalt løpene – hvor WRC2PRO har lov til å ha routenote-crew (safety-crew). Dette er ikke tillatt for de som kjører i WRC2. Team påmeldt i WRC2pro må ha med minst én bil (max to) i minimum 7 løp, og ett av de må være utenfor Europa. Fører/kartleser i WRC2pro får poeng i 8 av løpene de deltar i. I WRC2 kjører man 7 løp, også telles de 6 beste når poengene skal telles opp.
For Rally Portugal er det påmeldt 4 biler/ sjåfører i klassen WRC2pro, her kjører blant annet Mads Østberg. I WRC2-klassen er det påmeldt hele 23 biler/ sjåfører, her kjører Ole Christian Veiby og blant andre Henning Solberg.
Tidsplan Rally Portugal 2019 (lokale tider, Portugal ligger en time etter Norge)
Torsdag 30 mai
09:30 Shakedown Paredes (4,60km)
Fredag 31 mai
08:30 Tyre Fitting Zone Coimbra
09:48 SS1 Lousa 1 (12,35km)
10:32 SS2 Gois 1 (18,78km)
11:20 SS3 Arganil 1 (14,44km)
12:33 Tyre Fitting Zone Arganil
13:51 SS4 Lousa 2 (12,35km)
14:35 SS5 Gois 2 (18,78km)
15:23 SS6 Arganil 2 (14,44km)
19:03 SS7 Lousada (3,36km)
20:10 Service Exponor
Lørdag 1 juni
06:45 Service Exponor
08:38 SS8 Vieira do Minho 1 (20,53km)
09:31 SS9 Cabeceiras de Basto 1 (22,22km)
10:47 SS10 Amarante 1 (37,60km)
12:50 Service Exponor
15:08 SS11 Vieira do Minho 2 (20,53km)
16:01 SS12 Cabaveiras de Basto 2 (22,22km)
17:17 SS13 Amarante 2 (37,60km)
19:15 Service Exponor
Søndag 2 juni
06:50 Service Exponor
08:25 SS14 Montim 1 (8,76km)
09:08 SS15 Fafe 1 (11,18km)
09:49 SS16 Luilhas (11,89km)
10:35 SS17 Montim 2 (8,76km)
12:18 SS18 Fafe 2 Power Stage (11,18km)
13:50 Service Exponor
15:45 Podium Matosinhos