Selv om ambisjonen var å ta ny verdensrekord, var årets konkurranse i Shell Eco-marathon så tøff at det norske laget måtte se seg fornøyd med en god femteplass.
-Men vi har i hvert fall gjort vårt aller beste, og gjennomført noen svært vellykkede runder på banen. Vi har fått bevist at vi klarte å bygge en suveren miljøbil, og at de valgene vi har gjort var riktig. Det å bygge bilen med batteri istedenfor brenselscelle, slik tidligere NTNU lag har gjort, har vært svært spennende og lærerikt, sier lagets talsperson Silje Skogrand.
I Shell Eco-marathon møtes mange studenter med stort konkurranseinstinkt, men for Shell, som står bak konkurransen, er det først og fremst ungt engasjement som er viktig.
– Det resultatskapende i denne konkurransen er nettopp det faktum at unge kommende ingeniører engasjerer seg, og ser at det er mulig å utvikle stadig nye og spennende løsninger for en mer miljøeffektiv transport. Vi jobber kontinuerlig med dette innen vår virksomhet for å skape det vi kaller «smartere mobilitet». Ved å arrangere Shell Eco-marathon for tusenvis av studenter over hele verden tror vi at ideene og tankene de får med her, kan være med videre ut i yrkeslivet, sier Lillian Aasheim i Shell.
Laget som deltok fra NTNU i år bestod av: Fariborz Heidarloo fra Iran, Håkon Seiness fra Tromsø, Eivind Sæther fra Ålesund, Silje Kristine Skogrand fra Trondheim, Aksel Qviller fra Bærum, Hans Gudvangen fra Aure, Fredrik Endresen fra Oslo, Petter Larsen fra Langesund, Benni Guthahr fra Tyskland, Itsasio Garmendia fra Spania og Aslak Espeland fra Lillestrøm.