Atle Gulbrandsen, Håkon Schjærin og Roger Sandberg har valgt å kjøre sin gamle Audi A4 fremfor sin helt nye Audi TT i helgens 24-timersløp på Nürburgring.Den avgjørelsen håper de skal føre til seier foran 200 000 tilskuere i et av verdens største billøp.
-Etter den overlegne seieren vi klarte med gamlebilen i årets første løp har vi valgt å satse på denne utprøvede bilen også i det som er årets viktigste løp for oss. Med en ny bil er det ofte barnesykdommer, så da tar vi mindre risiko ved å kjøre med vår Audi A4, forklarer teamsjefen i Møller Bil Motorsport, Øystein Holtet fra Hamar
Møller Bil Motorsport, som det norske racingteamet heter, har en helt ny Audi TT til disposisjon, men velger altså å utsette debuten med denne bilen. Ved å kjøre den tre år gamle A4’en vil de norske guttene delta i klassen for biler med 2,0 litersmotorer uten turbo, i stedet for klassen med turbo. Dermed møter de heller ikke verdensstjerner som Carlos Sainz og Hans-Joachim Stuck, som skal delta i klassen for turbo-bilene.
-Vi skulle gjerne ha tatt opp konkurransen mot Sainz og Stuck, og tror vi kunne ha hevdet oss bra tempomessig mot de, men vi har ikke fått testet vår nye Audi TT tilstrekkelig til at vi turte å stille til start med denne. Men konkurransen i 2,0 liters-klassen, som vi nå skal kjøre, er ikke noe dårligere enn i turbo-klassen. Det er jo denne klassen vi har deltatt i de tre siste årene, og som vanlig er dette den største klassen i antall biler med over 20 team til start, sier Holtet.
Nummer tre i fjor
I fjorårets 24-timersløp på den tyske banen kom Gulbrandsen, Schjærin og Sandberg, samt den profesjonelle tyske føreren Frank Stippler, på en tredjeplass i 2,0 litersklassen og en oppsiktsvekkende 19. plass totalt blant 200 biler, hvor over halvparten på papiret er mye raskere enn Møller Bil Motorsports Audi A4. Dermed ble de både beste Audi og beste norske bil i løpet. Denne helgen er målsettingen å gjøre det enda bedre enn i fjor.
-Seieren vi fikk i et firetimersløp på den samme banen i april viser at vi har en god sjanse til å vinne vår klasse og kanskje bli blant de 20 beste bilene totalt. Men det er vanskelig å spå hva som kommer til å skje i et 24-timersløp. Når en bil skal gå et helt døgn sammenhengende i svært høye hastigheter er det veldig mye som kan skje.
Frank Stippler er ikke med på den norske bilen i år, så Flisa-duoen Sandberg og Schjærin, samt Atle Gulbrandsen fra Hamar, må klare seg på egenhånd.
-Nå kjørte vi faktisk raskere enn Stippler i fjor, så tempomessig spiller det ingen rolle, men det er klart det blir tøffere fysisk når vi bare er tre sjåfører som skal dele på kjøringen. Men vi har alle tre ligget i hardtrening den siste tiden, så det tror jeg skal gå veldig bra, forklarer Atle Gulbrandsen.
Det er nemlig svært fysisk krevende å kjøre rundt den 25 kilometer lange banen nesten to timer av gangen, som blir lengden på de ulike «passene» til førerne. Spesielt krevende er det når man har mer enn 200 andre biler ute på banen samtidig. Blant de andre førerne i dette løpet stiller det mange kjente navn til start som de tidligere F1-førerne Heinz-Harald Frentzen og Karl Wendlinger, rallyføreren Carlos Sainz som denne helgen skal prøve seg på bane, samt profesjonelle langdistanseførere som Emmanuel Collard, Frank Stippler og Timo Bernhard.
200 000 tilskuere
24-timersløpet på Nürburgring arrangeres i år for 36. gang og har blitt en av de store bilsportsklassikerne i verden. Over 200 000 tilskuere er ventet til løpet og bare i Tyskland hadde løpet i fjor 14 millioner TV-seere. På verdensbasis er det flere som ser dette løpet enn en VM-runde i rally.
-Løpet er enormt stort, og jeg tror ikke det er så mange andre norske idrettsutøvere som noen gang opptrer foran 200 000 tilskuere. Nytt i år er at også folk i Norge se hele løpet direkte på den offisielle websiden, samt at vi kommer til å oppdatere nyheter underveis på vår egen hjemmeside, forklarer Atle Gulbrandsen.
I tillegg til sjåførene er også mekanikerne og resten av teamet godt forberedt på et langt døgn uten søvn, men med mange gode opplevelser og spenning.
-Vi skal blant annet ha med tre mekanikere fra Møller Bil i Trondheim som skal debutere som racingmekanikere i helgen. Disse har imidlertid en erfaren mekanikerstab med seg, så det skal nok gå bra. Vi gleder oss alle sammen, avslutter Øystein Holtet.
Løpet kan også sees på NRK2 mandag den 2. juni klokken 19.30.