Pressemelding: WRC-debut for Oliver Solberg

 

Oliver Solberg blir en av tidenes yngste førere på øverste nivå i rally-VM når han får sin overraskende WRC-debut i det finske vinterløpet i Rovaniemi om tre uker.

En drøy måned etter at 19-åringen skrev under på en toårskontrakt med Hyundai Motorsport, flyttes han opp til det gjeveste selskap. 26. februar bytter Solberg junior ut 290 med 380 hestekrefter når han parkerer sin Hyundai i20 R5 (WRC2) og setter seg bak rattet på en fabrikkspekket Hyundai i20 Coupe WRC.

For første gang får det norsk-svenske supertalentet måle hestekrefter mot VM-giganter som blant andre sjudobbelt (og regjerende) verdensmester Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä og teamkameratene Thierry Neuville og Ott Tänak.

– Jeg er utrolig takknemlig for å få denne muligheten. En ny drøm går i oppfyllelse, og jeg er svært spent på oppgaven, men samtidig veldig ydmyk. Jeg har absolutt ingen erfaring i denne bilen eller noen annen WRC-bil for den sakens skyld. Målet blir å lære bilen å kjenne, søke framgang og fullføre runden. Og jeg skal forsøke å nyte hvert sekund av opplevelsen, sier Oliver Solberg.

Temmelig nøyaktig 22 år er gått siden pappa Petter Solberg – den gang drøyt 24 år gammel – debuterte som fabrikkfører for Ford i Rally Sverige 1999 (16.-plass). Han vant sin første VM-runde dagen før han fylte 28 og ble tidenes første og hittil eneste norske rallyverdensmester på øverste nivå noen dager før han rundet 29.

Solberg seniors første plassering på seierspallen kom i Hellas tre måneder før Oliver ble født på Fredrikstad sykehus i 2001.

Sønnens rekordtidlige WRC-debut kommer ikke helt som lyn fra klar himmel. I løpet av januar kjørte 19-åringen to løp iført Hyundais farger der han og kartleser Aaron Johnston imponerte stort, blant annet med en plassering på seierspallen i nettopp Rovaniemi.

– Selvsagt ivrer vi etter å se hvilket nivå Oliver befinner seg på, men vi stiller ingen krav i debuten hans annet enn at han skal nyte muligheten og skaffe mest mulig erfaring. Vi ser på dette mer som en test enn et løp for Olivers del. Han må tilpasse seg bilen og bilens ytelse i krevende vinterforhold. Målet er at vi får se en glad Oliver passere målstreken med et smil etter siste fartsprøve, sier teamsjef Andrea Adamo i Hyundai Motorsport.

WRC-bilen Oliver Solberg skal kjøre i Finland er temmelig annerledes fra R5-bilene han har konkurrert i de siste to årene. I hovedsak dreier det seg om betydelig større (25 prosent) motorytelse, mindre vekt, en sekstrinns girkasse (framfor fem) samt vesentlig utvikling av teknologiske, mekaniske og aerodynamiske komponenter.

Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på mindre enn 4 sekunder – uansett underlag.

– Sannsynligvis blir en av de største utfordringene å mestre kreftene som følger med aerodynamikken i bilen. På det området har jeg fint lite erfaring, men de raske veiene rundt Rovaniemi er perfekt for å bli kjent med “downforce” i en World Rally Car, sier Oliver Solberg.

Vinterløpet i Finland erstatter det tradisjonelle Rally Sverige, som ble avlyst på grunn av pandemien. Løpet om tre uker er sesongens annen VM-runde av tolv.