Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson, i Subaru WRC 06, kjører Rally Wales denne helgen. Et løp som blir historisk på flere måter.
Det er siste WRC-løp som kjører etter «gammelt» teknisk reglement, og de nåværende WRC biler. Når WRC starter opp igjen neste år, med Rally Sweden i februar , er det med nytt teknisk reglement, hvor bilene blir mindre enn de nåværende, og motoren er 1,6 liter med turbo, mot 2 liter med turbo nå. Det nye reglementet vil føre til lavere kostnader, flere produsenter har meldt sin ankomst, og det er en veldig viktig og riktig utvikling for internasjonal rally. På papiret er den nye klassen enklere, men som alltid; det vil ikke ta lang tid før bilene går fortere enn de nåværende.
For Mads og Adapta-teamet markerer endringen i tillegg slutten på en lang periode med Subaru i VM. Subaru har ingen bil som tilfredsstiller WRC-reglementet til neste år. Kanskje Mads kjører løp i Norge med Subaru også til neste år. Men i VM vil det definitivt bli et annet merke. Hva slags bil Mads og Jonas kjører til neste år vil bli klart kort tid etter Wales.
Men nå er det først Rally Wales som gjelder. Teamet er godt forberedt og helt innstilt på å avslutte Subaru perioden med stil. Mads liker Rally Wales veldig godt, og hele teamet vil gjøre alt for å få et bra resultat. Som alle vet er bilen gammel i.f.t. de hardeste konkurrentene, men Mads er veldig komfortabel med den, og målet for løpet er årsbeste i VM-sammenheng. Det vil si nummer seks eller bedre.
Shake down går nå i kveld, mot normalt torsdag morgen. Planen for shake down er som vanlig for Mads og Jonas’ del: Ingen hard satsing for å toppe tider, kun sjekke at alt er i orden, og få god følelse. Det er fra i morgen det gjelder, og det er da klokka teller.
-Vi gleder oss veldig til løpet starter, er den enkle og avsluttende kommentaren fra Mads og Jonas.