Søndag avsluttet Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson Rally Akropolis Rally med gode tider og en fjerdeplass totalt. Dermed er de nå på tredjeplass sammenlagt i VM.
Etter en noe trøblete helg i Hellas, med en utforkjøring fredag og problemer med både drivaksel og bremser ble rallyets siste dag den beste for duoen.
– I dag gikk alt etter planen, noe vi er kjempefornøyde med. Etter at vi halvveis ut i dagen fikk byttet hele bremsesystemet vårt ble bilen helt annerledes og vi fikk opp farta også, sier Østberg fornøyd.
For det kan virke som om bremsene har vært et større problem enn de har vært klar over.
– Det hjalp veldig å få byttet ut hele systemet, bilen var ikke lenger rar å kjøre, forklarer han.
På tre av dagens fem etapper kjørte Østberg inn til 2. beste tid og da Petter Solberg måtte bryte var fjerdeplassen sikret.
– Vi må si oss godt fornøyde med dette rallyet, tross de problemene vi har hatt. Det som er bra er at vi har klart å kjøre fort og ligge i toppen tross dissen problemene, sier han.
Strategien om å kjøre smart og fornuftig har vist seg å virke og duoen tar med seg god lærdom fra VMs sjette runde.
– Av de årene vi har kjørt her har dette gitt oss mest erfaring. Etter hver etappe har vi notert mye og har dermed mye informasjon vi kan bruke senere, sier Østberg.
Med 12 poeng i Hellas er duoen nå på en tredjeplass sammenlagt i VM. En prestasjon de er stolte av.
– Vi er strålende fornøyde med å ligge på tredjeplass med ett løp mindre kjørt enn de øvrige. Det smaker ekstra godt når vi nå er halvveis i sesongen, sier han.
– At vi klarer å fighte med de store når vi selv er små er veldig moro å se, legger han til.
Østberg tror det er mye på grunn av strategien de har lagt før sesongen og erfaringer som har gjort sesongen så bra hittil.
– Det har vist seg at vi er gode på taktikk og at det har lønt seg å legge strategier før et løp i stedet for å bare starte og se hvordan det går. Alt i alt er jeg kjempefornøyd, sier Østberg.
Neste runde i VM går i New Zealand, hvor duoen ikke stiller til start. Derimot skal de kjøre NM-runden på Aurskog til helgen, samt delta i to løp i henholdsvis Tsjekkia og Estland før VM-runden i Finland.
Petter Solberg kjempet med Sebastien Loeb om seieren i løpet helt til søndagens første etappe. Det var kun 10,2 sekunder sonm skilte Loeb i tet og Petter Solberg på andreplass foran søndagens etapper. Men på SS18 kjørte Petter av veien og fikk slått av et hjul på sin Ford Fiesta.
-Planen var å kjørte hardt for å kunne ta et par-tre sekunder på Loeb på første etappen, men i en slak venstresving på et veldig smalt veiområde slo jeg i kanten på høyre side. Deretter på venstre side, og det resulterte i at vi slo av venstre bakhjul. Det var veldig synd for hele teamet for vi ville så gjerne vinne i dag. Men slik ble det ikke, sier Petter som kan trøste seg med at han fortsatt er på fjerdeplass sammenlagt i VM.
Også Andreas Mikkelsen og Ola Fløene måtte bryte etter SS18 med tekniske problemer. De lå da på 10. plass totalt i løpet med sin Skoda Fabia S2000.
Final positions
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen DS3 4t 42min 03.3sek
2. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Citroen DS3 +40,0sek
3. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Fiesta RS +3min 4,8sek
4. M Østberg/J Andersson NOR Ford Fiesta RS +6.16,4
5. M Prokop/Z Hr?za CZE Ford Fiesta RS +7.46,5
6. T Neuville/N Gilsoul BEL Citroen DS3 +9.41,4
7. S Ogier/J Ingrassia FRA Skoda Fabia S2000 +12.59,9
8. Y Al Rajhi/M Orr SAU Ford Fiesta RRC +20.12,2
9. O Tänak/K Sikk EST Ford Fiesta RS +23.18,9
10 A Alkuwari/N Arena QAT Mini John Cooper +28.40,5
VM-stillingen førere
1. S Loeb 119
2. M Hirvonen 89
3. M Østberg 80
4. P Solberg 73
5. J-M Latvala 45
6. E Novikov 43
VM-stilling team
1. Citroen Total WRT 194pts
2. Ford WRT 121pts
3. M-Sport Ford WRT 91pts
4. Citroen Junior WRT 42pts
5. Qatar WRT 37pts
6. Adapta WRT 27pts