I forbindelse med forandringer av reglement for bane/motordag og trening er det nå mye lettere å arrangere trening på isbaner.
Se: https://bilsport.no/grener/event/
TA KONTAKT FOR YTTERLIGERE INFORMASJON.
Følgende isbaner er godkjente av NBF for kjøring med lisensierte biler. Andre baner kan være ført opp som ikke godkjent, det betyr da at eventuell kjøring må skje etter hva som er beskrevet i veitrafikkloven. (Maks 80 km/t. EU kontrollert bil med skilter) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4
Utover banegodkjenning vil det kreves en arrangørlisens som er utstedt til en godkjent klubb eller avdeling.
Godkjenningen gjelder så lenge det er forsvarlig isforhold, maks frem til 1. mai 2023
Isbaner gjeldende fra 1. januar 2024
Banenavn - Vann Klubb godkjent/ikke godkjent
Solevannet - Hebbe KNA Eiker Godkjent
Flatsjø NMK Seljord Godkjent
Bunesvika KNA Bunes idrettslag ikke Godkjent
Kviteseid NMK Vest Telemark ikke Godkjent
Vurrusjøen NMK Engerdal Godkjent
Oftevann Ikke Godkjent
Markavannet NMK Nore og Uvdal ikke Godkjent
Ytterpollen NMK Lofoten ikke Godkjent
Vatsfjorden NMK Gol ikke Godkjent
Trytetjern NMK Gol Godkjent
Klomyra NMK Vesterålen Ikke Godkjent
Strandefjorden NMK Valdres ikke Godkjent
Tisleia Porsche Son har godkjent bane følgende datoer ikke godkjent
Tørråssjøen ikke godkjent
Sand Gård Spydeberg Motorklubb Godkjent
Skorstølvannet Ikke godkjent
Vinstra Motorsportsenter NMK Midt Gudbrandsdal ikke godkjent
Dagali Haugland Racing school godkjent
Brekkeidet- Holandsveien NMK Brønnøy ikke godkjent
Samferdselsdepartementet ved vegdirektoratet sin forskrift om motorsport på lukket bane eller annet avsperret område.
Motorsport
Trenings- og konkurransekjøring på lukket bane eller annet avsperret område må skje i regi av arrangør som organiserer slik aktivitet i medhold av reglement og tillatelser gitt av et motorsportforbund.
Prøveskilt
Prøvekjennemerker ikke skal utstedes eller brukes til følgende:
– Kjøring til, fra og på bane – Rallykjøring – Alle former for billøp, derunder gatebilløp (Gjelder alle kjøretøytyper) – Kjøretøy som aldri vil kunne bli registrert i Norge http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_2#§2-7
Utdrag fra Norges Bilsportforbunds regler og forskrifter:
§ 260. Banelisens – arrangørforsikring
Alle baner skal ha banelisens utstedt av NBF. Før banelisens kan utstedes, skal banen være
inspisert og godkjent Se NBFs hjemmesider, sikkerhet. Rutine for banegodkjenning og oppfølging. Søknad om dette sendes på fastsatt skjema innen de til enhver tid fastsatte frister. Arrangøren er forøvrig ansvarlig for innhenting av nødvendige tillatelser fra andre myndigheter og instanser (politi, grunneiere osv.). Arrangøren er forpliktet til å akseptere og betale den arrangørforsikring som NBF tegner på arrangørens vegne.
§ 269. Bestemmelser om organisert trening/motordager/testing
1. Definisjon
All organisert kjøring som ikke er konkurranse omfattes av disse bestemmelser. All aktivitet under denne bestemmelsen skal være godkjent av og forsikret gjennom NBF. Det skal foreligge tillatelse fra grunneier og politi samt banegodkjenning der dette er aktuelt. Søknadsfrist senest tre uker før aktiviteten.
2. Ansvar
Klubb tilsluttet NBF må stå ansvarlig for aktiviteten. Klubbene får ansvar for å oppnevne treningsansvarlig. Det er klubbens ansvar å forvisse seg om at denne personen har tilstrekkelig kunnskap og forutsetninger til å kunne gjennomføre treningen i henhold til gjeldende regler i NSR. Denne personen har på vegne av klubben ansvaret for at aktiviteten gjennomføres i henhold til NSR. http://bilsport.no/reglement/
For kjøring på islagt vann kan man sjekke følgende: Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag – Lovdata
Vi gjør oppmerksom på at dette er bare et utdrag av bestemmelser/paragrafer.